2009年から2年間、大学院で環境関連学を専攻するため、イギリスにやって来た私達の話 This blog is about us(U&I) coming to UK in 2009 for Environmental Study at master level for 2 years
by uk-env
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環境経済学コースの総括 The summation of Environmental Economics
Uです:

以前にもヨーク大学環境経済学コース2010/2011の概要はブログで紹介しましたが、春学期の授業が終了した現時点で何を学べたのか、総括を述べてみたいと思います。
The course contents of Environmental Economics course of York University was mentioned briefly before (here), but since the spring term is over, here comes the summation of the whole modules.

コース名(Course title):
Environmental Economics and Environmental Management (EEEM)
(シラバスはこちら。You can see the syllabus

[I 経済系コース(Environmental Economics)]

1. Environmental Economics (autumn)

・主催者(Convener): Murray Rudd & Melf Ehlers
・内容(Contents):コチラを参照。You can see here.
・評価(Assessment):期末エッセーと試験。Term Paper and Exam.

2. Environmental Valuation (spring)

・主催者(Convener): Murray Rudd
・内容(Contents):
環境経済評価の理論(例:ランダム効用理論)から具体的評価手法(インターネット調査ツールの使い方に始まり、トラベルコスト、表明選好法、コンジョイント分析、ヘドニック法、ベネフィット・トランスファーなど)をコンピューターラボも交えて実務的に学べます。
Ranging from the theory of environmental valuation (e.g. Random Utility Theory) to practical evaluation methods (how to use online survey tool, travel cost method, contingent valuation, choice experiment, hedonic method, benefit transfer etc) with computer labs.

・評価(Assessment):
3本のレポート。そのうちの1つはヘドニック法に関するもの、もう1つは生態系の経済評価の現状と今後に関するものでした。
Three essays. The one was about hedonic price. Another was ecosystem valuation.

3. Resource Economics and Management (spring)

・主催者(Convener): Melf Ehlers
・内容(Contents):
海洋生物、森林、枯渇性資源、水資源などをテーマに資源を短期・長期的に最も経済効率的に利用する最適量を求めるモデル構築の仕方を学びます。環境保全への活用法としては、環境価値をモデルに組み入れることで最適利用量を変化させ、Reserveを促すことで達成できます。この実際例としては、海洋生物の持続可能な利用のための漁獲割当量取引制度(ITQ)や、森林保全のためのREDDなどがあります。
Learned modelling techniques for the most economic efficient resource uses in the short and long term in marine fishery, forestry, non-renewable resources and water resource fields. To apply for conservation, environmental values are built in the models, changing the optimal use level and promoting resource reserves。The examples for this are Individual Transferable Quota for sustainable fishery and REDD (Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation) for sustainable forestry management.

・評価(Assessment):
レポートと試験。レポートは森林保全の経済効果を考慮に入れた、REDDなどの政策実現に必要なモデル構築への示唆を行うものです(詳しくはコチラ)。
Essay and Exam. The report was about forestry management taking into account of environmental value and the suggestion for appropriate modelling of REDD mechanism (here).

4. Statistics and Quantitative Methods (autumn & spring)

・主催者(Convener): Andy Marshall
・内容(Contents): 詳しくはコチラ。You can see from here.
・評価(Assessment):レポートのみ。An Essay only.

[II 環境管理系(Environmental Management)]

5. Tools for Environmental Assessment (autumn)

・主催者(Convener): Colin Brown
・内容(Contents):
特色は多様性. 環境経済、環境サイエンス、CSRビジネスなど多彩なコースから集まる学生でグループワークを行います。テーマは多彩で、(1)ヨーク大学が予定する緑の回廊を破壊する拡張工事に関する環境アセスメント、(2)英国の2050年までのエネルギーミックスに関する政策アセスメント、(3)マーカーペン会社を対象としたライフサイクル分析、そして(4)同会社を対象にした周辺環境汚染に関するリスク影響評価分析です。
The remarkable point is diversity. The group works has been taken with students from various departments and the variety of majors such as environmental economics, environmental science and CSR business. Also, those themes were very wide ranging from (1) environmental assessment on the expansion constructions planned by University of York which is supposed to destroy the “green belt”, (2) Policy assessment on the UK energy mix in 2050, (3) Life cycle analysis on the marking pens company and (4) Risk analysis on the same company with regards to the surrounding contaminants.

・評価(Assessment):
グループワークと期末エッセー。ペーパーは環境部門のマネージャーとして、ライフサイクルアセスメントとリスクアセスメント手法を用いた企業報告書を作成するというもの。(詳しくはコチラ
Group works and Term paper. The theme was to make an environmental report with LCA and Risk assessment for the marking pens company as an environmental manager of them. (You can see from here)

6. Environmental Law and Policy (spring)

・主催者(Convener): Piran White
・内容(Contents):
(1)環境規制に際して考慮すべき6つの原則や、(2) 住民参加の政策立案(Participatory GIS)、(3) 大気環境(大気汚染物質から気候変動)、(4) 水質・水環境、(5) 野生生物保護、(6) 生物多様性、(7) 海洋保全(海洋保護区)の分野での法政策を学びました。
Learned (1) the six principle considered in the environmental regulation policy, (2) citizens participation in the policymaking (e.g. participatory GIS), legislative policies on (3) air quality (from air pollution to climate change), (4) water quality and environment, (5) wildlife conservation, (6) biodiversity, and (7) marine protection (marine protected areas).

・評価(Assessment):
期末エッセーのみ。海洋保全政策における配慮原則について(詳しくはコチラ
Term paper only which was about principles in marine conservation policy to be considered (you can see from here).

7. Climate Change: Science and Management (spring)

・主催者(Convener): Mike Ashmore
・内容(Contents):
気候変動の科学的メカニズムから、米国における排出差し止め訴訟、気候変動影響と適応、EU-ETSの政策ワークショップ、ソフトウェアを使ったUKのカーボンフットプリントの分析方法などを学びました。特に米国の訴訟では、地域の州政府などが多排出企業に対する排出抑制や補償を求めて訴える現状を学び、また、EU-ETSのワークショップでは、実際の排出量の計測から報告、参加者により市場取引を行ってみるなど実際的なプログラムでした。
This module taught us from the scientific mechanism of climate change to the law cases requesting to stop CO2 emissions in the US, policy workshops for EU-ETS and analytical way of UK carbon footprint with some software. Especially for EU-ETS workshop, we actually measured CO2 emissions from University of York, reported these to the authority, and traded emission credits among us as a market trading simulation, which was so practical.

・評価(Assessment):
中間エッセーと期末レポートの2つ。中間エッセーでは、保険業界を対象にした適応対策について。一方、期末レポートは英国の食にまつわるカーボンフットプリントの削減可能性について。
Two reports (Mid-term Essay and Term Essay). The mid-term essay was about the adaptation strategy of the UK insurance industry to climate change, while the term paper was about the potential reduction in UK carbon footprint from food consumption.

8. Biodiversity and Conservation Biology (spring)

・主催者(Convener): Bryce Beukers-Stewart
・内容(Contents):
生物多様性の種類から現在までの絶滅の状況を学んだ上で、保全のための啓発策やこれからの生物多様性保全のあり方について取り上げられました。特に現在の絶滅のペースが地球史上第6番目の大絶滅と言えるかどうか、これまでの人類が絶滅に貢献してきたか等は大変刺激的でした。その他フィールドトリップとして海岸地域における生物多様性の現状を調査したり、水族館を見学して意識啓発手法を体感することができました。
Learned from the types of biodiversity, the current extinctions and the causes, conservation and public awareness, and the future biodiversity conservation. In particular, the exciting topics were if the current extinction is sixth mass extinctions in the earth’s history, and how human being has historically accelerated the species’ extinctions. Besides, we had the field trips to investigate the biodiversity of a UK coastal area, and visit the aquarium to evaluate the awareness enhancement measures.

・評価(Assessment):
期末レポートと試験。レポートは生物多様性保全のための意識啓発記事を作成すること(詳しくはコチラ
Term paper and Exam. The assignment was to write up an article to enhance the public awareness on biodiversity conservation (you can see from here).

[III 経済学部主宰 (Produced by Economics department)]

9. Applied Microeconomics (autumn)

・内容(Contents):
マクロ経済学の理論的基礎として、消費者理論や企業行動、市場均衡、寡占市場、非対称情報などを学びました。
As a fundamental theory of microeconomics, we learned consumer theory, firm theory, general equilibrium, monopoly and oligopoly, asymmetric information and so on.

10. Management Decision Analysis (autumn)

・内容(Contents):
マネージメントサイエンスと呼ばれる、企業経営において、時間や資源など様々な制約下の中で利益の最大化、コストの最小化を達成するための数学的管理手法(別名オペレーションリサーチ)を学びます。代表的なツールとしては、線形計画問題におけるシンプレックス法や、割り当て問題におけるハンガリアン法など。数字化できる条件でないと使えませんが、同時に物事を考える示唆を与えてくれると思います。
Management Science, often called Operation Research for profit maximisations and cost minimisations under certain time and resource constraints. The major topics are simplex method for a linear programming problem and Hungarian method for an assignment problem. These methods can be used only under digitised situations however at the same time these ideas can make us more intuitive.

11. Project Management (autumn)

・内容(Contents):
多大な資金が必要となる企業・政策プロジェクトを成功に収めるための管理手法を学ぶモジュール。具体的には、(1)プロジェクトサイクル管理や、(2)プロジェクトの失敗要因、(3)プロジェクトの財政承認とプラニング、(4)チーム管理と仕事の割当て、(5)クリティカルパス分析、ネットワーク分析、(6)プロジェクトの質管理、(7)プロジェクト契約の締結、(8)ジョイントベンチャー手法、(9)社会・環境アセスメント、などを学びます。
This module is to learn how to succeed cooperative or public projects which requires huge amount of finance. To be exact, we learned (1) project cycle management, (2) the failure of project, (3) financial validation and planning, (4) team work and task allocations, (5) critical path analysis and network analysis, (6) quality control, (7) project contraction, (8) Joint venture, and (9) social and environmental assessment.


以上、学部の垣根を超えて単位が取得できることや、実践的なモジュールが多いことが特徴と言えそうで
す。次回はLSEとYorkの比較をしてみようと思います。
To sum up, this EEEM course allows a students to take many interdisciplinary and practical modules. Next time, I want compare between LSE and York.

以上です。That’s all for today.
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by uk-env | 2011-06-02 12:43 | 大学(York Uni)
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